5 zasad dobrego snu

5 zasad dobrego snu


Sen to niezwykle ważny element naszego życia. Od tego ile i jak śpimy zależy funkcjonowanie naszego całego organizmu. O co zatem powinniśmy przede wszystkim zadbać aby nasz sen był dobry?

Na jakość naszego snu wpływa na prawdę bardzo wiele czynników. Poniżej przedstawiamy pięć najważniejszych zasad, dzięki którym nasz sen będzie lepszy.

1. Zadbaj o regularność snu

Mówi się, że na sen powinno się przeznaczyć odpowiednią ilość godzin. Z reguły czas ten szacuje się średnio jako 8 godzin. Każdy człowiek jest jednak inny i ma różne zapotrzebowania. Ciężko więc jednoznacznie określić ile czasu najlepiej jest spać. W tym przypadku ważniejsza okazuje się bowiem regularność snu. Jeżeli bowiem kładziemy się spać, a później wstajemy o tej samej porze nasz organizm funkcjonuje lepiej. Z pewnością warto więc zadbać o regularność naszego snu, dzięki temu zawsze się wyśpimy i nie będziemy mieć już problemu z porannym wstawaniem.

2. Zadbaj o odpowiedni mikroklimat w sypialni

Na dobry sen wpływa również mikroklimat pomieszczenia, w którym śpimy. Niezwykle ważne jest aby w naszej sypialni panowała odpowiednia temperatura, wilgotność powietrza oraz ilość tlenu. Zawsze pamiętaj zatem, żeby tuż przed snem otworzyć okno i przewietrzyć pomieszczenie. Na ilość tlenu wpływają również rośliny doniczkowe, o czym wiele osób zapomina. Najlepiej zatem, żeby w naszej sypialni nie było żadnych kwiatów. W okresie grzewczym watro również zadbać o właściwą wilgotność powietrza. Możesz zapewnić ją używając specjalnie do tego celu przeznaczonego nawilżacza lub też po prostu położyć na grzejniku mokry ręcznik. Nie zapomnij również o tym, żeby na wieczór przykręcić nieco ogrzewanie. Bezpośrednio przed snem nie pal również w sypialni żadnych świeczek czy kadzidełek. Możesz natomiast użyć lekkiej mgiełki zapachowej – najlepiej lawendowej.

3. Zadbaj o odpowiednie zaciemnienie sypialni

Kolejną ważną kwestią jest odpowiednie zaciemnienie sypialni. Na sen nigdy bowiem dobrze nie wpływa zbyt duża ilość światła. Warto więc pomyśleć o założeniu rolet czy grubych zasłon w oknach pomieszczenia, w którym śpimy. Dzięki temu nasza sypialnia będzie odpowiednio zaciemniona bez względu na to o jakiej porze śpimy. Uchroni nas to również przed niesprzyjającymi warunkami dla snu podczas pełni księżyca.

4. Pamiętaj, że sypialnia przeznaczona jest do snu

Na jakość snu wpływa nie tylko pomieszczenie, w którym śpimy, ale również i nasze przyzwyczajenia z nim związane. Niestety często bywa bowiem tak, że sypialnia nie służy nam wyłącznie do spania i robimy w niej wiele innych rzeczy. Czytamy, pracujemy, korzystamy z komputera itp. – tego typu czynności można na prawdę wyliczać w nieskończoność. Jest to duży błąd, ponieważ pomieszczenie, w którym śpimy powinno służyć nam właśnie jako miejsce do snu. W innym wypadku będziemy mieć z nim odmienne skojarzenia i na pewno nie wyśpimy się dobrze.

5. Przed snem wycisz się

Na dobry sen duży wpływ ma również to, co robimy tuż przed położeniem się do łóżka. Jeżeli więc zbliża się godzina, w której planujemy pójść spać powinniśmy pomyśleć o wcześniejszym wyciszeniu się. Dobrym pomysłem w tym przypadku będzie wieczorna medytacja. Tuż przed snem nie powinniśmy również zaprzątać sobie głowy różnymi sprawami, które zbytnio mogą nas absorbować. Nie warto więc wtedy odbierać już maili czy myśleć o tym, co ma nas czekać następnego dnia. Pamiętajmy również, żeby nie najadać się tuż przed snem. Kolację najlepiej zjeść minimum 2 godziny przed położeniem się do łóżka, nie powinna być ona również ciężkostrawna.

Jeżeli jednak mimo wszystko z jakichś powodów nie uda Ci się dobrze wyspać watro poznać sposoby na regenerację po nieprzespanej nocy.

+ Nikt jeszcze nie skomentował - może Ty zaczniesz?

Dodaj własny