Przesilenie wiosenne – objawy i sposoby jak im przeciwdziałać

Przesilenie wiosenne – objawy i sposoby jak im przeciwdziałać


Wiosna to czas, na który chyba wszyscy z niecierpliwością czekamy. Niestety kończąca się zima zwiastuje nie tylko poprawę pogody, ale niestety także i przesilenie wiosenne. Jakie są zatem jego objawy i jak możemy z nim walczyć?

Przesilenie wiosenne pojawia się zwykle w ostatnich tygodniach zimy oraz na początku wiosny. To wtedy właśnie dopada nas najbardziej zarówno spadek aktywności fizycznej jak i psychicznej organizmu. Występuje ono na skutek długotrwałego przemęczenia, a jego pierwsze objawy często są bardzo niepozornie. Na osłabienie organizmu wpływają natomiast najczęściej takie czynniki jak stres czy też niedobory witamin oraz różnego rodzaju substancji odżywczych. Nie bez znaczenia pozostaje również brak słońca w zimie, a także częstsze przebywanie w tym okresie w domu. Zmiany w pogodzie oraz skoki ciśnienia też nie działają na nas korzystnie.

Objawy przesilenia wiosennego

Objawy przesilenia wiosennego często są bagatelizowane, a nawet traktowane jako pewnego rodzaju wymówka. Nic jednak bardziej mylnego – to fakt medyczny fachowo nazywany syndromem zmęczenia wiosennego. Jeśli więc pomimo długiego odpoczynku, wciąż odczuwamy przemęczenie oraz ciągle jesteśmy osłabieni to w naszej głowie powinna zapalić się czerwona lampka ostrzegawcza. Jest to bowiem sygnał, że system odpornościowy nie daje sobie już rady i potrzebuje wsparcia w walce z chorobami, które go atakują.

Objawy, które mogą wystąpić na skutek przesilenia wiosennego to:

  • osłabienie/obniżone temperatura
  • senność
  • rozdrażnienie, brak odporności na stres, uczucie lęku/niepokoju
  • problemy z koncentracją
  • częste bóle i zawroty głowy
  • bóle mięśni i stawów
  • wypadanie włosów
  • alergie
  • problemy żołądkowe
  • brak apetytu
  • zwiększone pragnienie
  • zaczerwienienia skórne
  • powiększone węzły chłonne

Jak przeciwdziałać objawom przesilenia wiosennego?

W walce z przesileniem wiosennym oczywiście ważna jest szybka reakcja. Jest to niezwykle istotne, ponieważ w przypadku gdy wciąż jesteśmy osłabieni, mamy znacznie większe predyspozycje do łapania różnego rodzaju infekcji. W efekcie tego chorujemy nie tylko częściej, ale i dłużej. Każde więc zwykłe nawet przeziębienie może okazać się w takim przypadku długotrwałe. Ponadto obniżona odporność może skutkować również podatnością na alergie. Jak zatem przeciwdziałać objawom przesilenia wiosennego? Oto kilka przydatnych rad:

  • wysypiaj się (śpij minimum 8 godzin snu i kładź się do łóżka nie później niż o 22)
  • zadbaj o zdrową i zbilansowaną dietę, która uzupełni niedobory witamin i mikroelementów
  • jedz regularnie (częste i małe posiłki, tak aby nie obciążać żołądka)
  • pij świeże soki oraz herbatki ziołowe i owocowe
  • unikaj sytuacji stresowych oraz przepracowywania się
  • zacznij więcej się ruszać (np. spaceruj, ćwicz pilates
  • przebywaj częściej na świeżym powietrzu i przebywaj na słońcu

Pamiętaj – kiedy Twój organizm informuje Cię, że dzieje się coś niedobrego to znaczy, że nadszedł czas żeby zadbać o siebie. Objawów przesilenia wiosennego nie powinno się bagatelizować, a regeneracja organizmu po zimie jest niezwykle ważna do zachowania dobrej kondycji zarówno fizycznej jak i psychicznej.

+ Nikt jeszcze nie skomentował - może Ty zaczniesz?

Dodaj własny