Życie w stylu eko

Życie w stylu eko


Wszechobecna wizja ekologicznej zagłady naszej planety towarzyszy nam od dziecka. Niemal codziennie jesteśmy bombardowani informacjami na temat zgubnego wpływu człowieka na przyrodę. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób interesuje się pro-ekologicznym stylem życia. W społeczeństwie rośnie świadomość na temat. Moda na życie w zgodzie z naturą kwitnie. 

Życie w stylu eko to nie tylko jedzenie nieprzetworzonej żywności i kupowanie kremów bez parabenów. To swoista filozofia życia, która obejmuje wiele dziedzin życia.

Kosmetyki

Ekologiczne, naturalne, organiczne, bez parabenów. Takie kosmetyki wybieramy coraz częściej. Robią one obecnie furorę wśród blogerek urodowych. Na co zwracać uwagę przy ich wyborze? Czy wystarczy sam napis „eko” na etykiecie?

 

Na początku warto poznać różnicę między kosmetykami naturalnymi a organicznymi. Kosmetyki naturalne posiadają składniki roślinne, mineralne lub morskie. Nie oznacza to, że nie ma w nich konserwantów!

Kosmetyki organiczne zawierają składniki pochodzące z gospodarstw ekologicznych, na których nie używa się pestycydów ani modyfikacji genetycznej. Stosowane konserwanty mogą mieć wyłącznie naturalne pochodzenie. Kupując taki produkt mamy także pewność, że nie został on testowany na zwierzętach.

Wybierając kosmetyk dobrze jest kierować się zasadą im mniej, tym lepiej. Na pierwszym miejscu etykiety zawsze znajduje się składnik, którego zawartość w kosmetyku jest największa. W odróżnieniu od drogeryjnych kosmetyków nie zawierają substancji zapachowych. Kosmetyki naturalne są niestety droższe od tych z mniej ekologicznym składem. Jest to spowodowane trudniejszym procesem produkcji i ilością norm, jakie muszą spełniać produkty naturalne.

Żywność

Kasza quinoa zamiast ziemniaków, chleb bezglutenowy, ksylitol i stewia zamiast cukru, jarmuż… W eko-nowościach czasami ciężko się odnaleźć. Trendy żywieniowe zmieniają się jak w kalejdoskopie.

Żywność ekologiczna to nie tylko warzywa i owoce. Obejmuje także produkty pochodzenia zwierzęcego, które nie zawierają pestycydów polepszaczy smaku czy hormonów. Nie są też modyfikowane genetycznie. Uważa się, że taka żywność jest bogatsza w witaminy i sole mineralne. Może być spożywana przez osoby z alergią pokarmową. Produkty ekologiczne posiadają certyfikaty, które potwierdzają ich naturalne pochodzenie. Z roku na rok rośnie liczba świadomych konsumentów w naszym kraju. Obecnie produkty z certyfikatami kupuje 7% Polaków. Taka żywność jest droższa od tradycyjnej ze względu na to, że jest produkowana w specjalnych warunkach na mniejszą skalę.

Zrównoważona moda

Coraz więcej marek odzieżowych działa w obronie ekologii. Znana firma H&M posiada dział ubrań Concious,w których do produkcji użyto ekologicznej bawełny, poliestru z recyklingu butelek PET czy lyocellu z celulozy drzewnej. Firma odzieżowa organizuje też akcje oddawania starych ubrań, które wymienia się na kupony. Ubrania zbyt zniszczone przeznaczane są na recycling, a pozostałe wprowadzane są do sprzedaży ubrań z drugiej ręki. O ekologii nie zapomina również znany producent obuwia, Timberland. Niektóre swoje buty produkuje z przetworzonych materiałów.

Na rynku powstaje coraz więcej marek, które oferują wyłącznie ekologiczną odzież. Popierają oni ideę Fair Trade. Sprzeciwiają się wyzyskowi pracowników w krajach trzeciego świata, którzy pracują w nieludzkich warunkach za niegodziwe wynagrodzenie.

Stare rzeczy, nowy właściciel

Zamiast kupować nowe rzeczy, coraz chętniej korzystamy z idei wymiany. Jest to dosyć świeża inicjatywa w naszym kraju. Akcje wymiany książek czy ubrań cieszą się jednak sporą popularnością. Zasady są proste. Możemy zabrać tyle rzeczy, ile przynieśliśmy na wymianę. Rzeczy mogą być używane, muszą jednak nadawać się do ponownego użytku.

Akcje bookcrosingowe typu „Zostaw książkę” polegają na tym, że w ustalonym miejscu, na przykład w autobusie czy w metrze zostawiamy książkę, którą może zabrać ze sobą inny przechodzień. Inicjatywę promują nawet same gwiazdy. Aktorka Emma Watson wzięła udział w „Books on the Underground” zostawiając w londyńskim metrze 100 egzemplarzy autobiografii Mayi Angelou  „Mom & Me & Mom”. Zdjęcia Emmy przechadzającej się po metrze obiegły media społecznościowe.

+ Nikt jeszcze nie skomentował - może Ty zaczniesz?

Dodaj własny